STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi




   Poradnik:
 Automaty świateł-żarówki
Statystyki pokazują, że każdego roku na polskich drogach ginie ponad 5 tysięcy osób. W 2006 r. prawie 58% wypadków drogowych miało miejsce w okresie od marca do września, czyli w czasie dobrej widoczności.

•  Stosowanie świateł w dzien przez cały rok
-  może zmniejszyć liczbę wypadków z udziałem co najmniej dwóch pojazdów 5-15%*; 
-  może zredukować liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%*; 
-  pozwala pieszym szybciej dostrzec zbliżający się pojazd, lepiej ocenić odległość oraz prędkość; 
-  używanie świateł w dzień przez cały rok na terenie UE może doprowadzić do spadku liczby zabitych w wypadkach z udziałem dwóch pojazdów o 20%, a ogół zabitych o 7% (dla UE oznacza to 3 500 osób uratowanych rocznie)**.

•  Stosowanie świateł w dzień zawsze polepsza widoczność pojazdu (wielokrotne powiększenie kontrastu w stosunku do pojazdów z wyłączonymi światłami), nigdy natomiast nie pogarsza. Typowe sytuacje poprawy widoczności to:
-  jazda w cieniu np. po drodze obsadzonej drzewami w słoneczny dzień, szczególnie na łukach i zakrętach. 
-  wjeżdżanie i wyjeżdżanie z lasu. 
-  jazda pod słońce rano i przed zachodem słońca, szczególnie na wzniesieniach. Jadący pod słońce jest oślepiany, a nadjeżdżające pojazdy są w cieniu. Jadący tyłem do słońca widzą bardzo dobrze i nie zdają sobie sprawy że są bardzo źle widoczni.

•  Szacuje się, że rzeczywiste zużycie paliwa przy włączonych światłach mijania wzrasta dla samochodów osobowych jedynie o ok. 1% - 1,5%. Zakładając przebieg roczny 10000 km bez jazdy w nocy dodatkowe koszty związane z używaniem świateł mijania wyniosą ok. 100 – 200 zł rocznie. Są więc pomijalne w porównaniu do kosztów eksploatacji pojazdu: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, przeglądy, naprawy.
Inne przykłady wzrostu zużycia paliwa:
-  bardzo głośny radioodtwarzacz pobiera ponad 100 W mocy i zużywa dodatkowo podobną ilość paliwa jak światła mijania. 
-  klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW co oznacza nawet ponad 10% większe zużycie paliwa. 
-  nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%.

•  Szybsze przepalanie żarówek świateł mijania to, w zależności od rodzaju zastosowanych żarówek i stanu instalacji elektrycznej, około jeden dodatkowy komplet żarówek rocznie. Najbardziej ekonomiczne są żarówki o wydłużonej trwałości, specjalnie skonstruowane do jazdy w dzień. Należy zwracać uwagę przy nabywaniu żarówek na potwierdzoną homologację i znane źródło pochodzenia.

Całoroczny obowiązek jazdy z włączonymi światłami to jedno z działań poprawiających bezpieczeństwo jazdy. Światła są znacznie lepiej widoczne niż kontury samochodu. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w przypadku monotonnego krajobrazu oraz gorszych warunków oświetleniowych, spowodowanych chociażby rażącym słońcem. Ponadto jadące na światłach auto można znacznie lepiej odróżnić od pojazdu stojącego, łatwiej jest zinterpretować jego manewry i oszacować prędkość, z jaką jedzie. Z włączonymi światłami kierowca może również precyzyjniej określić odległość od poprzedzającego go pojazdu.

Wbrew niektórym opiniom całodobowe stosowanie świateł nie wpływa znacząco na podwyższenie kosztów eksploatacji samochodu. Na rynku są już poza tym dostępne oszczędne żarówki przeznaczone do stosowania ciągłego podczas jazdy w dzień i w nocy, np. Daytime Boscha. Dzięki specjalnym materiałom, nowej geometrii włókna oraz zastosowaniu odpowiedniego gazu, żarówki Daytime stosowane nawet bez przerwy mają taką samą żywotność jak żarówki standardowe, włączane na kilka godzin dziennie. Dodatkowo, w porównaniu do oświetlenia standardowego, nowe żarówki odznaczają się nawet do 10 proc większą wydajnością świetlną. Seria Daytime obejmuje 12 typów żarówek do wszystkich popularnych na polskim rynku reflektorów. W ofercie Boscha znajduje się również linia żarówek Plus 50/60 Extralife. Produkty zostały opracowane tak, aby świeciły nie tylko mocniej, ale i dłużej. Wypełnione Xenonem żarówki, dają o 50-60 proc. więcej światła niż żarówki standardowe, dodatkowo mają 3-krotnie dłuższą trwałość niż żarówki Plus 50/60. Dostępne są żarówki halogenowe do reflektorów głównych typu H1, H4 i H7.

Żarówki halogenowe Boscha spełniają wymogi StVZO i są dopuszczone do stosowania na terenie całej Europy. Zostały wyposażone w filtr promieniowania UV, który zabezpiecza szkła reflektorów przed matowieniem, nie zawierają ponadto domieszek szkodliwego dla zdrowia i środowiska ołowiu. Żarówki są dostępne w warsztatach samochodowych, sklepach motoryzacyjnych oraz wybranych sieciach sklepów wielkopowierzchniowych.
Nie czekajmy ze zmianą żarówek do ich przepalenia. Większość z nich z czasem „żółknie”. Ich wymiana po ustalonym przebiegu zapewni optymalną widoczność.
• Wymieniajmy żarówki parami - w obu światłach jednocześnie. W ten sposób zapewniamy równomierne oświetlenie. Poza tym istnieje duże prawdopodobieństwo, że po awarii jednej żarówki, defektowi ulegnie także druga.
• Wybierajmy sprawdzone, dobrej jakości żarówki. Tanie, niemarkowe produkty mogą stać się przyczyną wypadków drogowych!
• Podczas wymiany nie dotykajmy szklanej części żarówki palcami. Tłuste zabrudzenia i pot wtopią się w powierzchnię szkła, obniżając wydajność świetlną żarówki oraz skracając jej żywotność.
• Jeżeli odczuwamy trudnoości z widocznością w jeździe nocnej, standardowe żarówki halogenowe można zastąpić żarówkami jaśniejszymi, dającymi więcej światła, którego barwa jest bardziej zbliżona do białego.
• Poprośmy o sprawdzenie ustawienia świateł przy okazji każdego przeglądu samochodu. Światła mogą się rozregulować nawet pod wpływem wstrząsów spowodowanych złą nawierzchnią. Niewłaściwie ustawione, źle oświetlają strefę przed samochodem i mogą oślepiać innych kierowców.
• Dbajmy o czystość reflektorów. Poprawia to widoczność w nocy i przy złej pogodzie, zapobiega rozpraszaniu światła przez zanieczyszczenia i oślepianiu kierowców jadących z naprzeciwka.

• Warto wyrobić w sobie nawyk kupowania żarówek markowych. Mamy wtedy pewność, że kupujemy produkt trwały, wykonany z należytą precyzją i przede wszystkim bezpieczny. Markowe produkty są oczywiście droższe od produktów azjatyckich, ich produkcja wymaga jednak użycia bardziej zaawansowanych maszyn i droższych materiałów.
• Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt (geometrię) i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla ona drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka.
• Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. Jest to szczególnie istotna cecha, ponieważ w wyniku promieniowania UV reflektory zostają uszkodzone nieodwracalnie, pogarsza się jakość świecenia (nawet o 30 proc. w ciągu jednego sezonu) i co się z tym wiąże widoczność na drodze. Producenci samochodów zastrzegają sobie nawet prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.
• Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Żarówki złej jakości odwrotnie – wbrew zapewnieniom producentów świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła. Takie ekstremalne często temperatury mogą spowodować stopienie oprawy reflektora, przewodów elektrycznych, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do pożaru.
• Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie. Im większe napięcie i im większe jego skoki tym szybciej żarówki mogą się przepalać. Także możliwe są często różnice, że ta sama żarówka reflektora głównego w jednym samochodzie funkcjonuje kilka miesięcy, a w innym kilka lat. Niebagatelny wpływ na żywotność żarówek ma też ich odporność na wibracje i wstrząsy. To niestety zależy również od jakości dróg, po których jeździmy a jak wiemy w naszym kraju jest to szczególnie ważne.

Żarówki Bosch Standard

• Wysoka jakość wykonania (jakość wyposażenia fabrycznego)
• Prawidłowy snop światła
• Dokładna granica światłocienia -  nie oślepiają
• Filtr UV

 

 


Żarówki Bosch Plus 30

• 30% więcej światła od żarówki standardowej
• Zasięg większy o 5- 10 metrów
• Lepsza widoczność ulic i znaków drogowych

 
 

 


Żarówki Bosch Daytime

• 3-krotnie dłuższa trwałość od żarówki standardowej
• Przeznaczona do stosowania całodobowego
• 10% więcej światła od żarówki standardowej

 

 

 

Żarówki Bosch Xenon Blue

• 20% więcej światła od żarówki standardowej
• Barwa światła identyczna z dzienną (3000 K)
• Zwiększa komfort prowadzenia w nocy

 

 

 

Żarówki Bosch Plus 50/60

• 60% H4 lub 50% H7 więcej światła od żarówki standardowej
• Większy komfort jazdy
• Zasięg większy o 10-20 metrów

 



 

Żarówki Bosch Plus 50/60 Extralife

• Do 60% więcej światła od żarówki standardowej
• 3 razy dłuższa trwałość w porównaniu do żarówek Plus 50/60
• Połączenie najważniejszych cech:
-  Więcej światła
-  Dłuższa trwałość



 
Żarówki Bosch Heavy Duty

• specjalnie dla samochodów ciężarowych
• 20% więcej światła od żarówki standardowej
• zwiększona odporność na drgania







Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert