STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi




   Poradnik:
 Instalacje gazowe
Instalacje gazowe jako alternatywne źródła napędu stosowane w samochodach zdążyły już podzielić kierowców na zwolenników i przeciwników. Faktem jest natomiast, że w obecnych czasach kiedy ceny benzyny osiągają rekordowe wyniki, montaż takich urządzeń wydaje się być jednym z rozsądniejszych powodów aby zaoszczędzić trochę pieniędzy. Instalacje gazowe to jednak także masa obowiązków, a wymierne efekty w postaci oszczędności otrzymamy wtedy jeśli będziemy je odpowiednio.
Gaz ziemny czy to w postaci sprężonej (CNG) czy ciekłej (LPG) należy do grona młodych alternatywnych źródeł napędu wykorzystywanych w samochodach. Mimo że obie odmiany pełnią tą samą funkcję ich skład, instalacje oraz sposoby wytwarzania znacznie różnią się od siebie i w zależności od kraju są mniej lub bardziej popularne.

LPG
W Polsce zdecydowanie częściej wykorzystywane są w samochodach instalacje gazowe typu LPG (Liquified Petroleum Gas). Głównym powodem jest tutaj większa dostępność tej odmiany gazu, niższe koszty wyrobu surowca oraz bardziej konkurencyjna cena w stosunku do benzyny i oleju napędowego. LPG to rodzaj gazu ziemnego w formie skroplonej będącej mieszaniną propanu i butanu. W zależności do jego źródła wykorzystania (kuchenki domowe, samochody etc.) proporcje obu gazów są odpowiednio dobierane.

LPG najczęściej stosowany jest w samochodach z silnikami benzynowymi. W zależności od konstrukcji silnika sugerowanego często wiekiem pojazdu stosuje się odpowiednie generacje instalacji gazowych (aktualnie 5 generacji). Inne do motorów gaźnikowych, inne do tych z jedno lub wielopunktowym układem wtrysku paliwa. Ich różnorodność umotywowana jest przede wszystkim mniejszym lub większym zaawansowaniem technicznym jednostek napędowych stąd rozpiętość cenowa montażu całych układów LPG wahać się może od 1300 do nawet 5500 zł. Instalacje LPG mogą być montowane także w silnikach wysokoprężnych jednak jest to rozwiązanie stosunkowo rzadko spotykane w Polsce.

Głównymi zaletami montażu instalacji gazowej typu LPG jest przede wszystkim ekonomika spalania w porównaniu ze stosowaniem benzyny, niższa emisja szkodliwych związków do atmosfery i wbrew powszechnym opiniom bezpieczeństwo – bezbłędnie wykonana instalacja gazowa i zbiornik LPG są bezpieczniejsze od układu benzynowego z tradycyjnym bakiem ponieważ wewnątrz zbiornika LPG nie ma mieszaniny gazu z powietrzem.

CNG
Drugim alternatywnym źródłem napędu pochodzącym z „obróbki” gazu ziemnego jest CNG (Compressed Natural Gas). W pojazdach mechanicznych stosowany jest w formie sprężonego metanu pod wysokim ciśnieniem 20-25 Mega Paskali. W Polsce ten typ instalacji wykorzystywany jest w samochodach bardzo rzadko ze względu na wyższe koszty samego montażu, ale również znacznie mniejsze ilości stacji paliw oferujących ten produkt. Dużo większe zainteresowanie CNG w Europie odnotowuje w Niemczech, Czechach. Podobnie jak w przypadku LPG, również i ten typ instalacji gazowej może być montowany w silnikach z gaźnikiem i tych nowocześniejszych z wtryskiem wielopunktowym.

CNG w porównaniu do instalacji gazowych z gazem płynnym (LPG) wymaga zamontowania zbiornika wysokociśnieniowego o większej masie własnej co nie pozostaje bez znacznia dla zwiększonej masy samego pojazdu. Również ze względu na bardziej rozbudowaną konstrukcję samej instalacji (inne reduktory i przewody) CNG znacznie ograniczona zostaje przestrzeń w bagażniku. Koszt montażu w samochodach osobowych naturalnie uzależniony jest od rodzaju silnika i stopnia jego zaawansowania technicznego i mieści się w granicach od 1800 do nawet 7000 zł.
Zdecydowana większość właścicieli pojazdów w naszym kraju wybiera instalacje gazowe typu LPG. Decyduje o tym cena montażu, dostępność tego rodzaju paliwa na stacjach, szerszy dostęp do serwisu oraz walory praktyczne wynikające z użytkowania takiego systemu. Na rynku istnieje jednak kilka generacji instalacji LPG. Którą z nich wybrać? To przede wszystkim kwestia zamontowanego silnika w naszym aucie.
Gdzie zakładać?
Na wstępie trzeba zaznaczyć dosyć stanowczo, iż przeróbka silnika – najczęściej benzynowego – umożliwiająca również korzystanie podczas jazdy z gazu LPG to nie budowa domków czy kolejek z klocków Lego. Dlatego montaż takiego urządzenia zdecydowanie zalecamy przeprowadzić w jednej z renomowanych i wyspecjalizowanych firm. Tylko wtedy będziemy mięli gwarancję – i dosłownie i w przenośni – że zamontowany tam układ zostanie należycie wykonany z zachowaniem wszystkich norm bezpieczeństwa. Jeśli mamy do czynienia z fachowcami, a konstrukcja silnika w naszym samochodzie nie należy do grona „opornych” pod względem technicznym wówczas możemy domniemać, że montaż instalacji gazowej nie zajmie więcej niż jeden dzień roboczy. Po przeprowadzonym montażu proponujemy dokładnie obejrzeć wszystkie przeróbki i przed dokonaniem zapłaty sprawdzić auto podczas jazdy próbnej zmieniając raz dopływ gazu, raz benzyny. Wszelkie wyłapane nieprawidłowości zgłaszamy wykonawcy. Jeśli mamy zastrzeżenia do usługi, która jest jeszcze na gwarancji obowiązkiem warsztatu jest skorygowanie nieprawidłowości, a w najgorszym wypadku zdemontowanie instalacji i zwrot pieniędzy.

Która generacja?
Dość duże zróżnicowanie jednostek napędowych pod względem technicznym wymaga zastosowaniu innych instalacji gazowych, które także różnią się ceną. W przypadku montażu LPG wyróżnia się jak dotąd pięć różnych generacji układów. Podstawowym czynnikiem decydującym o montażu takiej, a nie innej instalacji jest rodzaj wtrysku paliwa. Samochody korzystające z instalacji gazowej muszą częściowo korzystać też z benzyny. Chodzi tutaj o rozruch i rozgrzanie silnika, które powinno być dokonywane z użyciem tradycyjnego paliwa nie powodując nadmiernego obciążenia jednostki napędowej niż w przypadku uruchamiania motoru za pomocą gazu. Bardziej zaawansowane technologicznie instalacje LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych przełączenie z benzyny na LPG odbywa się ręcznie przez przycisk zainstalowany wewnątrz pojazdu.

- I generacja – stosowana jest do silników w którym wykorzystano gaźnik lub wtrysk bez sondy lambda (rozwiązanie spotykane raczej w starszych samochodach). Jest to także najtańszy typ instalacji – średni koszt to ok. 1000 zł. Przejście z zasilania benzynowego na LPG dokonywane jest ręcznie

- II generacja – stosowana w silnikach nowszych, wyposażonych w jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym, sondą lambda i katalizatorem. Przejście z benzyny na gaz dokonywane jest automatycznie i uzależnione jest od obrotów silnika. Koszt montażu takiej instalacji waha się w granicach od 1200 do 2300 zł w zależności od rodzaju samochodu i zaawansowania technicznego silnika

- III generacja – montowana jest głównie do samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie, z katalizatorem oraz plastikowym kolektorem. Średnia cena usługi wynosi od 1900 do 2100 zł.

- IV generacja – ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany jest w motorach z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej. Każdy z wtryskiwaczy przeznaczony jest dla jednego cylindra. Dzięki temu dynamika jazdy na gazie odstaje tylko minimalnie od podróżowania z wykorzystaniem benzyny, a automatyczny proces przełączenia się źródła napędu jest niezauważalny i pozbawiony charakterystycznych „kopnięć” i „strzałów”. Instalacje te stosuje się w samochodach najnowszych. Cena montażu to od 4000 zł wzwyż.

- V generacja – najdroższa ze wszystkich obecnie stosowanych serii instalacji gazowych (ceny zaczynają się od 9 500 zł). Wyróżniają się sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej pompowanym pod ciśnieniem 10-12 bar eliminując dławienie się silnika w zimie gdzie często ciśnienie doprowadzające gaz do jednostki jest niskie.
Gazowa biurokracja

Ingerencja osób trzecich, nawet wyspecjalizowanych firm w mechanikę pojazdu to dodatkowe biurokratyczne wymogi. W przypadku pojazdu wyposażonego w instalację LPG należy pamiętać o corocznych badaniach technicznych.
 

Rejestracja LPG
Nieważne czy samochód z instalacją gazową wyjechał prosto z salonu czy ma piętnaście lat. W jednym i w drugim przypadku właściciel jest zobowiązany zgłosić ten fakt w wydziale komunikacji. Pokazać należy się tam z odpowiednim świadectwem homologacji (otrzymamy je po sprawdzeniu stanu technicznego podczas badania samochodu w stacji diagnostycznej lub licencjonowanym warsztacie). Jeśli nie zostaną stwierdzone żadne nieprawidłowości wówczas do dowodu rejestracyjnego zostanie wbita odpowiednia pieczątka upoważniająca do jazdy w ruchu drogowym samochodem na gaz.

Przegląd
Ingerencja w mechanikę samochodu w postaci montażu instalacji gazowej wymusza także na posiadaczu takiego pojazdu odbywanie corocznych badań technicznych. Tutaj też niezależnie od wieku i rodzaju montowanego układu zasilania LPG. Co ważne podkreślenia badanie nie ogranicza się tylko do sprawdzenia samej instalacji ale całego auta. Dlatego też przy wyborze wykonawcy usługi wyposażającego nasz samochód w taki układ warto zwrócić na dodatkowe korzyści w postaci darmowych przeglądów gwarancyjnych. Zdarzyć się też może, że sam producent instalacji narzuca na właściciela obowiązek wykonania dodatkowego przeglądu okresowego, na przykład od przejechanego dystansu kilometrów.

Wracają jednak do obowiązkowego badania technicznego instalacji gazowej. Cena za taką usługę wynosi obecnie ok. 60 zł. Po badaniu otrzymamy wpis do dowodu rejestracyjnego umożliwiającym poruszanie się takim samochodem. Do tego należy doliczyć wspomniany przegląd całego pojazdu – czyli kolejne 100 zł. Podczas przeglądu dokładnie sprawdzana jest szczelność instalacji oraz zużycie poszczególnych jej elementów. Jeśli zostaną wykryte usterki bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu lub wpływające na niepoprawne działanie całego systemu wówczas diagnosta ma obowiązek zatrzymania dowodu pojazdu i zlecenia napraw w wyspecjalizowanym serwisie.

Jeśli nasz portfel jest w stanie wytrzymać częstsze kontrole wówczas nic nie stoi na przeszkodzie aby w stacji diagnostycznej pojawić się częściej. Można również skorzystać z akcji promocyjnych specjalistycznych serwisów. Najważniejsze jednak aby przeglądu instalacji LPG dokonywać średnio co 10-15 tys. kilometrów przebiegu. Częstotliwość przeglądów sugeruje sam producent instalacji lub wykonawca w zależności od zaawansowania technicznego zastosowanego układu, jednak eksperci zalecają kontrolę już w momencie wykrycia pierwszych objawów złego działania systemu: duszenia się silnika, braku płynnego przechodzenia zasilania z benzyny na gaz i odwrotnie oraz skaczących obrotów silnika. Ważne jest także – o ile jesteśmy świadomi – stosowanie sprawdzonego i wysokiej jakości tankowanego gazu.
Na pytanie: "Dlaczego montaż instalacji gazowej?", większość użytkowników samochodów z tym źródłem napędu odpowie: "Bo taniej." W przypadku jazdy na LPG ta teoria sprawdza się tylko wtedy jeśli cały układ jest odpowiednio eksploatowany i serwisowany.

Trwałość instalacji gazowej podobnie jak całego silnika czy pojazdu uzależniona jest przede wszystkim od dbałości kierowcy i w miarę systematycznej kontroli podzespołów. Co robić, a czego unikać? Poniżej kilka porad na ten temat.

Podstawową czynnością o której zapomina wielu posiadaczy aut z instalacją LPG jest odpalanie samochodu „na benzynie” i ewentualne przełączenie na gaz dopiero w momencie kiedy silnik złapie równe obroty i będzie odpowiednio rogrzany. Układ zapłonowy to jeden z najbardziej narażonych na usterki podzespołów w całej instalacji gazowej. Źle funkcjonujący zapłon – posiadający przebicia, wadliwe cewki, świece - może uszkodzić kolektor ssący (ważne aby był metalowy) i pozostałe elementy układu, np. filtry. Powstałe w wyniku tego „strzały” w najgorszym wypadku mogą przyczynić się do defektu całej jednostki napędowej.


Istotną rolę odgrywa także regularna i prawidłowa wymiana filtrów (filtra fazy lotnej, elektrozaworu gazowego oraz filtra powietrza – ważne aby ten posiadał układ ochronny tzw. „kominek”).
Duży popyt na instalacje gazowe w Polsce spowodował, że przy zakupie nowego samochodu od razu możemy zażyczyć sobie wersję wyposażoną w taki układ napędu. Lista producentów oferujących w swoich modelach montaż takiego urządzenia jest jeszcze skąpa, jednak coraz więcej marek decyduje się na wprowadzania do solanów egzemplarzy z instalacją LPG lub CNG jako wyposażenia seryjnego.

Kolejnym ważnym elementem jest odpowiednie utrzymywanie składu mieszanki pomiędzy wartością bogatą i ubogą – to wskazuje komputer poprzez analizator spalin oraz z pewnym opóźnieniem sonda lambda. Jeśli nasza wiedza na temat instalacji gazowych jest niewystarczająca każde wyregulowanie mieszanki należy dokonać przy pomocy specjalisty. Jeśli nie mamy takiej możliwości wówczas odpowiednią wartość mieszanki można próbować ustawić śrubą znajdującą się na parowniku. Pamiętać należy jednak, że zbyt niski skład mieszanki przy dłuższej jeździe często doprowadza do przegrzania jednostki napędowej, uszkodzenia zaworów i układu wydechowego. Zbyt bogata powoduje zwiększone spalanie gazu, a w sporadycznych przypadkach również uszkodzenie sondy lambda i katalizatora. Wydech narażony jest także na korozję w przypadku zbyt dużej ilości pary wodnej.

Montaż instalacji gazowej przede wszystkim dokonywany jest ze względu na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu. Należy jednak pamiętać, że od czasu do czasu auto należy „przegonić” także na tradycyjnym układzie zasilania. Zbyt sporadyczne korzystanie z napędu benzynowego może doprowadzić do awarii pompy paliwowej.

Jazda na gazie nie służy także sportowym zapędom. W wyniku intensywnej eksploatacji przy jeździe na LPG może dojść do awarii parownika odpowiedzialnego za dawkowanie gazu pod właściwym ciśnieniem. Cały układ może zostać zapowietrzony, a w konsekwencji odbije się to na uszkodzeniu termostatu, który bezzwłocznie trzeba wymienić. Inaczej silnik nie będzie otrzymywał odpowiedniej dawki gazu i będzie tracił moc.

Poniżej przedstawiamy listę producentów, którzy oferują seryjny montaż instalacji LPG już w salonie. Lista będzie uaktualniania w przypadku pojawienia się nowych ofert marek samochodowych.

Instalacje typu LPG

Hyundai Accent
Hyundai Elantra
Hyundai Getz
Hyundai Matrix

Kia cee'd 5D
Kia Picanto
Kia Rio

Mitsubishi Colt 1.1 l. i 1.3 l.
Mitsubishi Lancer 1.6 l. i 2.0 l.
Mitsubishi Outlander 2.0 l.

Renault Clio Societe
Renault Kangoo/Kangoo Express
Renault Megane 5D
Renault Scenic

Skoda Fabia 1.2 l. i 1.4 l.
Skoda Octavia Tour 1.4 l. i 1.6 l.
Skoda Octavia 1.4 l. i 1.6 l.
Skoda Roomster 1.2 l., 1.4 l. i 1.6 l.

Instalacje typu CNG

Volkswagen Caddy Furgon/Kombi/Kombi Life







Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert