STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi




   Poradnik:
 Nawigacja samochodowa
Nawigacja satelitarna aktualnie traktowana jest jako bardzo przydatne urządzenie.  Szybki postęp techniki spowodował gwałtowny rozwój tej technologii. Miniaturyzacja całych zestawów do nawigacji, dokładniejsze mapy, coraz więcej różnych pomocnych funkcji oraz, co chyba najistotniejsze, znaczny spadek cen przyczyniają się do coraz większej popularności nawigacji satelitarnych wśród kierowców.
W dobie wszechogarniającej nas elektroniki coraz więcej osób decyduje się na nawigację satelitarną. Choć odsetek osób korzystających z tego typu urządzeń nie jest jeszcze u nas zbyt duży, to jednak z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, iż w niedalekiej przyszłości całkowicie wyprą z użytku mapy papierowe.

Porównując standardowe mapy papierowe (atlasy samochodowe, mapy miast etc.) i mapy cyfrowe zdecydowanie większa liczba argumentów przemawia za tym drugim rozwiązaniem. Trzy podstawowe zalety map cyfrowych, jakie najczęściej można usłyszeć, to wygoda, bezpieczeństwo oraz dokładność.

 "Mapy cyfrowe są przede wszystkim znacznie dokładniejsze niż zwykłe, nieporęczne mapy w wersji papierowej" - tłumaczy Witold Fedorowicz, Prezes Zarządu GeoSystems Polska Sp. z o.o., współproducenta AutoMapy. I rzeczywiście, kupując mapę papierową decydujemy się albo na mapę danego regionu, albo całego kraju. Aby była ona dokładna musi być duża, a to sprawia, że staje się bardzo nieporęczna. Bez pomocy pilota jednoczesne kierowanie i szukanie właściwej drogi na mapie jest uciążliwe, ale i bardzo niebezpieczne. Chcąc uniknąć jakichkolwiek niebezpiecznych sytuacji co chwila trzeba by się zatrzymywać, co znacznie wydłuża samą podróż. Podobnie sprawa ma się z miastami. Jeśli często jeździmy do różnych miast, których nie znamy jak rodzinnego, bez odpowiednich map się nie obejdzie. A widok kierowcy, który jadąc studiuje rozłożoną przed sobą mapę niestety jeszcze jest dość częsty.

Mapy cyfrowe, nawigacja satelitarna pozwalają wyrzucić do kosza wszystkie mapy papierowe i atlasy. Przed wyruszeniem w drogę ustawiamy sobie cel naszej podróży, ewentualnie z celami pośrednimi, i później tylko podążamy za strzałkami na wyświetlaczu lub za komunikatami głosowymi. Oczywiście zdarzają się jeszcze mapy, które nie mają pokrycia wszystkich dróg i wówczas albo pozostaje nam jednak mapa papierowa danego regionu czy też miejscowości, albo też "koniec języka za przewodnika". Ale kwestią czasu wydaje się, że wszystkie mapy cyfrowe, których wybór powinien być również coraz większy, będą mieć 100-procentowe lub niewiele mniejsze pokrycie całego kraju.

Dokładność oraz komfort użytkowania to jednak nie jedyne zalety map cyfrowych. W przeciwieństwie do zwykłych map, możemy wybrać dokładny adres i trafić bezpośrednio do celu naszej podróży. Ponadto zaletą map cyfrowych jest również zestaw tzw. punktów użyteczności publicznej (POI), niedostępnych, poza nielicznymi wyjątkami, w zwykłych mapach papierowych. Dzięki temu możemy bez większych problemów trafić np. do restauracji, kina czy stacji benzynowej.

Mapy różnych producentów oferują ponadto szereg innych użytecznych funkcji. Możemy dodać np. własne punkty użyteczności publicznej. W najbliższym czasie mapy cyfrowe będą również w stanie ocenić natężenie ruchu na konkretnych odcinkach, albo np. sprawdzić prognozę pogody na zaplanowanej trasie. Mapy cyfrowe mają jeszcze tę zaletę, iż mogą być używane w różnego typu urządzeniach. Np. razem z odbiornikiem radiowym lub DVD, palmtopem a nawet telefonem komórkowym.

Czy jest coś, co przemawia za tradycyjnymi mapami papierowymi? Jedynym argumentem, poza tym, że mamy już mapę i nie widzimy potrzeby kupowania nowej, choćby była to cyfrowa, to chyba jeszcze cena. Chyba, ponieważ niezwykły rozwój tego typu technologii sprawia, że nawigacji satelitarnej przewiduje się podobną przyszłość jak przed telefonami komórkowymi. Jeszcze przed kilkoma laty, mało kto się spodziewał, iż zakup i użytkowanie popularnej komórki będzie porównywalne cenowo do stacjonarnych telefonów, a tak przecież mamy już dzisiaj.

Patrząc w nie tak daleką znowu przyszłość możemy wyobrazić sobie analogiczną sytuację i z nawigacją satelitarną. Nie dość, że jej cena będzie coraz bardziej konkurencyjna, będzie ona też bardziej niezawodna, a dostępny sprzęt będzie oferował coraz to nowsze, niewyobrażalne jeszcze teraz funkcje.

Zdecydowaliśmy się na zakup nawigacji satelitarnej - nasz model samochodu nie ma jednak dostępnej nawigacji producenta lub też takowego nie chcemy. Dość już obszerna na rynku oferta różnych zestawów do nawigacji satelitarnej sprawia, że powinniśmy się dokładnie zastanowić, co będzie dla nas najodpowiedniejszą opcją.

Wybór nawigacji nie sprowadza się obecnie tylko i wyłącznie do wyboru marki. Równie ważny, jeśli nie ważniejszy, jest rodzaj zestawu, jaki będzie nam potrzebny. Obecnie bowiem zestawy do nawigacji przybierają coraz to różne postaci: od najbardziej popularnych chyba palmtopów, po zintegrowane z systemami audio, a nawet video, aż po nawigację z wykorzystaniem telefonu komórkowego. Szybki rozwój technologiczny sprawia, iż co chwila na rynku pojawiają się zupełnie nowe rozwiązania.

Podczas wyboru zestawu do nawigacji satelitarnej w pierwszej kolejności jednak powinniśmy się kierować jakością oraz pokryciem map. I tu powinniśmy sobie zadać pytanie, jak często wyruszamy w podróż, w jakie rejony kraju jeździmy najczęściej, czy zdarza się nam zapuszczać w bezdroża, czy często wyjeżdżamy poza granicę kraju. Od tego powinien zależeć w dużej mierze nasz wybór. Istotną kwestią jest również liczba miejscowości, których plany z dokładnymi adresami posiadają dane mapy. Jednak sama liczba planów nie musi oznaczać wprost o wyższości jednej mapy nad drugą. Ważne, by przyjrzeć się np. liście tych miejscowości i zobaczyć, czy aby nie brakuje na nich takich, które będziemy dość często w przyszłości odwiedzać. Kolejna ważna sprawa, to kwestia aktualizacji map - wybierajmy takie, które zapewniają regularną aktualizację, a także posiadają w swoich zasobach lub też umożliwiają wgranie map zagranicznych, o ile poruszamy się autem po drogach Europy i nie tylko. O jakości map świadczy nie tylko liczba miejscowości i pokrycie procentowe powierzchni kraju. Dla niektórych istotniejsze mogą być inne kwestie - np. zawarte w mapach punkty użyteczności publicznej (POI), które umożliwiają dotarcie do konkretnych sklepów, hoteli, stacji benzynowych, a nawet bankomatów.

Ponieważ jednak dostępne na rynku mapy są coraz lepszej jakości, zwiększa się ich pokrycie, dokładność i niezawodność, decydującym czynnikiem, który przesądzi o wyborze danego zestawu mogą być różne cechy samego urządzenia, które będą najlepiej odpowiadać naszym wymaganiom.

Na pierwsze miejsce wybija się tu prostota użytkowania. Na nic zda się niezliczona liczba mniej lub bardziej użytecznych funkcji, jeśli nie będziemy w stanie ich wykorzystać w praktyce. Dlatego warto sprawdzić, czy obsługa urządzenia jest intuicyjna, czy będziemy w stanie sami, bez niczyjej pomocy od razu skorzystać z najważniejszych funkcji nawigacji. Bo nie zawsze znajdziemy czas i ochotę, by zagłębić się w obszerne instrukcje obsługi, które niestety nie zawsze są napisane w łatwo przystępnym dla laika języku.

Równie ważna jest sprawna obsługa samego wyświetlacza. Pamiętajmy, że, choć nie jest to wskazane, to jednak często jedną ręką wprowadzamy ustawienia już w trakcie jazdy. Jaki ma to wpływ na ogólne bezpieczeństwo, chyba nie trzeba pisać. Dlatego ważne, by ekran naszego urządzenia, który często jest dość miniaturowy, nie przekraczający 3,5 cala, był przejrzysty, miał proste w użyciu i dostatecznie duże ikony (szczególnie ważne przy ekranie dotykowym) lub/oraz posiadał pilot do sterowania. Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia czytelności ekranu przy różnym świetle (w dzień, nocą, przy mocnym słońcu) - większość urządzeń posiada automatyczną lub ręczną zmianę ustawień na tryb dzienny/nocny.

Poza czytelnością ekranu, ogromny wpływ na bezpieczeństwo mają także komunikaty głosowe. Dzięki nim nie musimy co chwila zerkać na ekran i już zawczasu zostajemy poinformowani o najbliższym manewrze, co zwłaszcza w ruchu miejskim pozwoli zająć odpowiednio wcześnie właściwy pas ruchu. Choć zdarzają się jeszcze nawigacje, które nie mają polskiego języka, to jednak wybór polskojęzycznych zestawów jest coraz większy. Ważne także, by komunikaty były podawane wyraźnie, prosto i zrozumiale - nic tak nie wprowadza zdenerwowania jak błędne lub sprzeczne komunikaty. Wybór rodzaju głosu (najczęściej pomiędzy kobiecym i męskim) to już raczej gadżet, ale mogący znacznie umilić nam podróż.

Coraz większego znaczenia będą nabierać także i inne funkcje, jakie posiadają lub posiadać będą zestawy nawigacyjne. Do takich już teraz należy z pewnością możliwość wytyczania różnych tras (najkrótszej, najszybszej itp.). "W niedalekiej przyszłości należy się również liczyć z pojawieniem się na rynku systemów, które będą w stanie ocenić natężenie ruchu na konkretnych odcinkach, albo sprawdzić prognozę pogody na zaplanowanej trasie. Urządzenia do nawigacji będą też zapewne dysponowały większymi możliwościami interaktywnymi, pozwalającymi na bieżąco sprawdzać w sieci dowolne informacje drogowe" - mówi Witold Fedorowicz, prezes zarządu GeoSystems Polska Sp.z o.o., współproducenta AutoMapy.

Może mniej istotna wydaje się kwestia montażu, jednak zwróćmy też i na to uwagę. Niektóre urządzenia montowane są na stałe, inne można łatwo przenosić z auta do auta (motocykla, roweru). Jeśli często będziemy korzystać z nawigacji na bezdrożach, niezbędne mogą się okazać takie zestawy, które posiadają dodatkowe anteny.

Oczywiście ważną kwestią wciąż jest u nas cena takiego zestawu. Jednak nie zawsze cena początkowa zestawu w sklepie będzie świadczyć o jego konkurencyjności. Teoretycznie tańsza nawigacja może posiadać droższe aktualizacje oraz np. mapy dodatkowych krajów. Pamiętajmy przy tym o jednym. Chcąc zmienić mapę, nie wystarczy tylko zakup mapy innego producenta. Konieczne jest także zakupienie raz jeszcze całego urządzenia, a to już nie taki mały wydatek. Przynajmniej na razie.
Obecnie na rynku wielu producentów oferuje, czy to w standardzie, czy jako wyposażenie opcjonalne, fabryczną nawigację satelitarną. Czy taki element wyposażenia jest niezbędny, czy jednak kierowcy zdecydowani na nawigację powinni jednak poszukać wśród tzw. zestawów przenośnych do montażu.
Nawigacja satelitarna producenta to jeden z elementów wyposażenia świadczący o nieco bardziej luksusowym charakterze samochodu. Jednak przeglądając listę modeli, w których nawigacja oferowana jest jako standardowe wyposażenie można odnieść wrażenie, że wcale tak nie jest.
 

Na liście próżno szukać bowiem wiele modeli samochodów, które aspirują do miana luksusowych. Oczywiście nie znaczy to, iż nie ma możliwości zamówienia takiego modelu z nawigacją. Po prostu zestawy do nawigacji satelitarnej są dostępne jedynie jako wyposażenie dodatkowe, co jednak zwiększa koszt zakupu auta o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych.

Lista modeli, które w standardowym wyposażeniu oferowane są z nawigacją satelitarną (przynajmniej jedna wersja):
Alfa Romeo: 147, 166
BMW: seria 7
Cadillac: STS, XLR
Citroen: C6
Honda: Legend
Jaguar: seria XJ, seria XK
Lancia: Thesis
Land Rover: Ranger Rover, Range Rover Sport
Lexus: GS 300, 430, 450h, IS 250, LS 460, SC 430, RX 350, 400h
Mazda: Mazda6, Mazda6 MPS
Mercedes: CL, klasa S, SL
Mitsubishi: Grandis, Pajero, Outlander
Nissan: Murano, Patrol
Porsche: 911, Cayenne
Renault: Vel Satis
Subaru: B9 Tribeca, Forester, Legacy, Outback
Toyota: Corolla Verso, Land Cruiser, Prius







Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert