STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi




   Poradnik:
 Tuning
Przerabiać w samochodach można niemal wszystko, a  jedynymi czynnikami, które mogą ograniczać tą motoryzacyjną pasję są zasobność portfela i profil przeznaczenia samochodu. Tuning samochodowy to moda, a nawet styl życia. Jednak jak to w życiu bywa, również tutaj występują pewne reguły, które mogą zdecydować o tym czy samochód będzie interesującym, unikatowym i porywającym egzemplarzem czy też kompletnym niewypałem.
Każda forma „przeróbek” ma jednak swoje miejsce w słowniku tuningowym. Najczęściej tuning dzieli się na dwie podstawowe kategorie: tuning mechaniczny i tuning optyczny (zamiennie nazywany jako muckowy). Początkowo ortodoksyjni tuningowcy uznawali słuszność posługiwania się słowem tuning jedynie w przypadku zmian mechanicznych podpierając się argumentami iż prawdziwym tuningiem można nazywać jedynie te przeróbki, które są w stanie zwiększyć osiągi samochodu czy to jeśli chodzi o prędkość maksymalną, przyspieszenie czy też zwiększanie momentu obrotowego.
Komercjalizacja tego środowiska spowodowała jednak, że dziś tuning dotyczy także elementów stylistycznych samochodu, a więc zmian w wyglądzie pojazdu poprzez zastosowanie spojlerów, specjalnie projektowanych zderzaków, zmian we wnętrzu i systemach car-audio itp.
Wraz z rozwojem technologicznym aut, a tym samym pojawieniu się w konstrukcjach zaawansowanej elektroniki, świat tuningu również oponował i tą poddziedzinę motoryzacji, stając się szczególnie w nowszych samochodach podstawą do rozpoczęcia jakichkolwiek modyfikacji. Tuning elektroniczny polega podobnie jak tuning mechaniczny na ulepszaniu właściwości trakcyjnych i auta oraz zwiększaniu jego mocy jednak odnosi się głównie do oprogramowania jednostki napędowej, które odpowiedzialne jest za szereg „funkcji życiowych” silnika. Najczęściej stosowanym rodzajem jest tzw. tuning chipowy dokonywany w sterownikach motoru lub mówiąc kolokwialnie, w komputerze silnika.
TUNING MECHANICZNY

Zadaniem tuningu mechanicznego jak zostało już wyjaśnione wcześniej jest poprawa własności trakcyjnych samochodu i zwiększenia mocy. Zmian dokonuje się najczęściej w obrębie układu napędowego, silnika, zawieszenia, konstrukcji podwozia, układzie paliwowym, układzie kierowniczym, hamulcowym czy dolotowym. Ingerencja w te elementy wymaga opanowania fachowej wiedzy, bez której wszystkie próby przeprowadzenia tuningu mogą skończyć się w najlepszym przypadku awarią tylko jednego podzespołu, a w najgorszym mogą bezpośrednio zagrażać naszemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych użytkowników na drodze. Wiele osób chcąc uniknąć niepotrzebnych kosztów decyduje się na dokonanie mechanicznych przeróbek w wyspecjalizowanych serwisach.
Zdaniem inż. Andrzeja Goduli, właściciela profesjonalnej firmy tunigowej Godula Moto Sport z Krakowa najczęściej modyfikowanymi podzespołami mechanicznymi w samochodach, zmierzającymi do poprawy osiągów pojazdu są:
- układ dolotowy - (tzw. gaźnik, układ wtryskowy, kolektory ssące) „w bardzo dużym uproszczeniu im mniejsze przekroje i większe długości kanałów tym lepiej silnik pracuje na niskich obrotach ale gorzej na dużych i odwrotnie. W silnikach sportowych wysokoobrotowych nawet niewielkie zmiany potrafią dać bardzo duże efekty. Precyzyjne dostrojenie układu ssącego możliwe jest tylko w wąskim zakresie obrotów, dlatego też w wielu nowoczesnych konstrukcjach stosowane są kolektory o zmiennych parametrach (długość, pojemność)”.
- głowica – „jest to element którego wpływ na parametry silnika nie sposób przecenić a przeróbki należą do najtrudniejszych. Podczas tuningu największe problemy wiążą się z ograniczeniami materiałowymi ograniczającymi zmiany kształtu i wielkości stosowanych zaworów. I tu podobnie jak przy układzie dolotowym małe rozmiary zaworów pozwalają na dobrą prace na niskich obrotach duże na wysokich”.
- wałek rozrządu – „80% zwracających się do naszej firmy klientów chce aby pierwszą czynnością przy rasowaniu była zmiana wałka rozrządu na tzw. szybki. Kilkanaście lat pracy nauczyły mnie bardzo sceptycznego podejścia do tego typu modyfikacji z dwóch powodów – tłumaczy inż. Godula. Po pierwsze obliczenie i wykonanie dobrego wałka rozrządu tzn. takiego który nie niszczy zaworów, dźwigienek i sam się nie zużywa po paru tysiącach kilometrów jest bardzo trudne. Ceny tych profesjonalnych wyrobów wahają się od 1000 do 4000 PLN i oprócz wałka należy na ogół wymienić równocześnie zawory, sprężyny zaworowe miski itp. Wałki wykonane w warunkach domowych charakteryzują się niską ceną i taką samą jakością. Po drugie wałki sportowe na ogół tak wyraźnie zwiększają obroty mocy maksymalnej, że oby można było wykorzystać tak wyrasowany silnik konieczne są zmiany przełożeń (mechanizm różnicowy, skrzynia biegów). Zmiany wałków rozrządu należy stosować tylko wtedy gdy już wyczerpaliśmy wszystkie inne sposoby, np. precyzyjnego dostrojenia wałka seryjnego co daje nadspodziewanie duże efekty” – konkluduje właściciel serwisu Godula Moto Sport.
- układ wydechowy – „obecnie coraz więcej uwagi poświęca się temu dawniej nie docenianemu elementowi. Oczywiście nie chodzi o zastosowanie ładnych chromowanych końcówek czy też wypróżnienie ostatniego tłumika - powodującego zdecydowaną poprawę efektów dźwiękowych co dla niektórych kierowców bywa równie ważne jak przyrost mocy. Zasady są względnie proste im bliżej głowicy tym większy wpływ elementu na parametry silnika. Dlatego też najważniejszym elementem tego układu jest kolektor wydechowy jego kształt, średnica i długość. W zasadzie jest to wszystko proste i łatwe do obliczenia - gorzej z wykonaniem. Istnieją nawet odpowiednie programy komputerowe pozwalające na przewidywanie wyników dokonanych przeróbek. Mają one tylko jedną wadę - nie zawsze się sprawdzają.”
TUNING ELEKTRONICZNY - CHIPOWY
Samochody nowej generacji w coraz większym stopniu uzależnione są od elektroniki. Postęp technologiczny nie ominął również silników, a obecnie wszystkie czynności związane z ich obsługą dokonywane są poprzez sterownik. Majstrowanie przy tym elemencie odpowiedzialnym za oprogramowanie w sterowniku układy wtryskowego może przynieść zamierzony efekt i znacznie poprawić osiągi samochodu. Może też całkowicie zrujnować jednostkę napędową.

Od kiedy do silników zawitały komputery tuningowanie samochodów stało się bardziej dostępne. Wcześniej aby zwiększyć moc samochodu trzeba było liczyć się z wymianą dużej ilości części. Dzięki ingerencji w sterowanie elektroniczne podobne efekty można osiągnąć taniej i szybciej, bez konieczności demontażu całej jednostki napędowej. Wystarczy dokonać tzw. mappingu, czyli zmienić program odpowiedzialny za sterowanie silnikiem i moc samochodu może wzrosnąć w najlepszym przypadku nawet o blisko 1/3.
” Najłatwiej zwiększa się moc i moment w silnikach doładowanych , turbodiesel oraz doładowanych silnikach benzynowych.W obydwu tych przypadkach można bezpiecznie poprawić parametry od 20%-35% bez pogarszania trwałości” – tłumaczy inż. Andrzej Godula. „Zdecydowanie gorzej jest w silnikach wolnossących gdzie zysk na mocy maksymalnej uzyskany poprzez tuning chipowy na ogół nie przekracza 4%-8%.Wynika to z tego że większość producentów wykonuje oprogramowanie tak aby w zakresie małych i średnich obciążeń być w zgodzie z ekologią i zapewniać stosunkowo małe zużycie paliwa. Natomiast przy pełnym wciśnięciu gazu wykonuje się tak program aby z silnika wyciągnąć wszystko co jest tylko możliwe. Dlatego też nawet najlepszy tuner ma bardzo mały margines do wykorzystania i wzrost mocy maksymalnej jest niewielki, a czasami wręcz niemożliwy do osiągnięcia” – dodaje Godula. „Tuning chipowy w tych silnikach polega głównie na poprawie parametrów w zakresie obciążeń częściowych /do 75% wciśnięcia gazu / i tam możliwe są zyski nawet do 10%. Tuning chipowy jest najprostszym, najtańszym, ale i najbardziej niebezpiecznym sposobem tuningowania silnika” – konkluduje właściciel firmy Godula Moto Sport.

Jeszcze inaczej sprawa tuningu chipowego wygląda w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne typu TDI. W przypadku takich jednostek jak przestrzega inż. Andrzej Godula, ograniczeniem nie są wartości mocy/momentu, ale dymienie, które powinno być równe i małe w całym zakresie obrotów. Opracowanie odpowiedniego programu dla takich jednostek jest więc bardzo trudne i wymaga fachowej wiedzy. Kolejny problem to jakość paliwa, które może powodować wtórne dopalanie ropy w układzie wydechowym. Jak twierdzi Godula: „Efektem tego jest niebieski lub siwy dym wydobywający się z rury wydechowej przy długotrwałych maksymalnych obrotach i obciązeniu.”

W silnikach wysokoprężnych zmian w oprogramowaniu dokonuje się za pomocą dodatkowych modułów tzw. boxów. Urządzenie jest wpinane w instalację elektryczną samochodu. Za pomocą boxów modyfikuje się transmisję danych pomiędzy oryginalnym sterownikiem, a pompą wtryskową, szyną układu wtryskowego common rail lub też pompowtryskiwaczami. Moduł działa na zasadzie zwiększania dawki paliwa.
Istotną rzeczą podczas dokonywania chip tuningu jest sprawdzenie wyników przeróbek na hamowni. Dzięki takim badaniom można dokładnie sprawdzić o ile faktycznie wzrosła moc samochodu po zastosowaniu zmian oraz czy nowy program będzie działał poprawnie w normalnych warunkach eksploatacyjnych.
CO JESZCZE MOŻNATUNINGOWAĆ ?
Moda na tuningowanie samochodów przywędrowała do Polski z Zachodu, a dokładniej z Ameryki Północnej. Tam indywidualizm wyróżnia się tym, czym się jeździ. Nic więc dziwnego, że amatorów różnorakich spojlerów, futurystycznie zaprojektowanych zderzaków, podświetlonych podwozi i głośnych układów wydechowych przybywa także w naszym kraju. Tuning, szczególnie ten optyczny to moda, która zmienia się z sezonu na sezon.

Trudno jest więc jednoznacznie określić jak powinien wyglądać optycznie podrasowany samochód. Elementów w karoserii czy we wnętrzu pojazdu, które można poddać przeróbkom jest bez liku, a firmy specjalizujące się w dostarczaniu na rynek właśnie takich gadżetów prześcigają się z pomysłami aby kierowcy mogli uatrakcyjnić swoje auta w jeszcze bardziej oryginalny (choć to kwestia gustu), a zarazem unikatowy sposób.

Na rynku do kupienia w spektralnym przedziale cenowym i zróżnicowanym pod względem stylistyki są: spojlery, nakładki, progi, alu-felgi, lakiery i grafiki do karoserii, siatki na grille, lusterka, różne elementy oświetlenia i masa elementów z chromu, aluminium czy nawet karbonu. Dosłownie od koloru do wyboru, oczywiście wszystko w granicach dostępnego budżetu.

Trzeba mieć jednak na uwadze to, że nie wszystkie wymienione powyżej gadżety są legalne, a ich montaż jest niezgodny z prawem. Dotyczy to między innymi szyb przyciemnianych folią, która musi posiadać określoną przepuszczalność światła i atest, różnego rodzaju neonów i stroboskopów montowanych pod podwoziem, świateł diodowych w reflektorach lub osłonach piór wycieraczek. Zabroniona jest też ingerencja w reflektory, wyjątkiem jest zmiana wyglądu tylnych kloszy i żarówek o barwie białej o ile produkty takie posiadają homologację. To samo dotyczy systemu nagłaśniającego. Oczywiście słuchanie muzyki z podrasowanego car-audio nie jest zabronione jednak należy pamiętać, że cisza nocna trwa od godz. 22:00 do 6:00, a w tym czasie wręcz dyskotekowa frekwencja decybeli płynąca z subbusowych głośników jest łamaniem prawa.

Pozostając jeszcze przy kwestii car-audio warto powiedzieć również kilka słów o tuningowaniu tych systemów, które dodatkowo można rozbudować o multimedia: odwtarzacze DVD czy inne tunery. Jednym z popularniejszych urządzeń montowanych w samochodach jest tzw. kombajn. Jest to zintegrowany amplituner i odtwarzacz DVD, w którym dodatkowo zamontowano jeszcze ciekłokrystaliczny wyświetlacz. W skład takiego urządzenia poza wspomnianym odtwarzaczem, sprzęt oferować będzie możliwość odsłuchiwania płyt audio oraz kompaktów z plikami w formacie MP3. Nierzadko w zestawie otrzymamy również zintegrowany wzmacniacz oraz tuner radiowy i telewizyjny.

Istotną rolę podczas tunigowania systemów car-audio odgrywa montaż. To w głównej mierze od miejsca usytuowania nagłośnienia oraz rzecz jasna wyboru samego sprzętu zależeć będzie jakość docierających do naszych uszu brzmień.




Aranżowanie tuningowanych samochodów nie odbywa się tylko na zewnątrz. O tym czy w aucie ma panować typowo sportowy czy elegancki i komfortowy klimat świadczyć będą użyte materiały. Zmianom najczęściej ulega tapicerka, zegary oraz fotele. Przy projektowaniu wyglądu wnętrza ograniczeniem jest tylko fantazja. Dostępność kolorów tapicerek, podświetlanych zegarów czy bocznych obić drzwi, paneli dla centralnej konsoli, nakładek na pedały, gałek na drążek skrzyni biegów czy dźwignię hamulca ręcznego jest ultra-bogata. Jakość wykonania i jakość użytych materiałów uwarunkowana jest jak zwykle ceną. Niestety wysoka cena nie jest gwarantem, że po wielu zabiegach auto będzie powalać na kolana wyglądem dlatego koncepcję wykonania wnętrza radzimy przemyśleć bardzo dokładnie.

Zaletą płynącą z takich zmian może być automatycznie doposażenie samochodu o szereg elementów uprzyjemniających podróżowanie. Dla przykładu jeśli nasz pojazd nie miał do tej pory ogrzewanych foteli nic nie stoi na przeszkodzie aby ubogie wyposażanie urozmaicić o takie właśnie rozwiązanie. A fotele z funkcją masażu? Żaden problem.








Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert