STRONA GŁÓWNA
USTAW JAKO STARTOWA
DODAJ DO ULUBIONYCH


PORADNIK
GPS
KONTAKT
REFERENCJE
CENNIK
SKLEP


GRUPY PRODUKTÓW:
 SZERMIERKA
 BRIGADE
 Zestawy wizyjne
 Wideorejestratory
 Alarmy cofania
 GPS ZARZĄDZANIE FLOTĄ
 GPS monitoring i lokalizacja
 TELEFON W SAMOCHODZIE
 Zestawy bluetooth Parrot
 Akcesoria zestawy Parrot
 Aktualizacja oprogramow.
 Akcesoria zestawy GSM
 GANNET GUARD SYSTEMS
 GANNET GUARD odnalezienia
 Radiopowiadomienia
 GSM komunikator alarm
 Blokady mechaniczne
 ZNAKOWANIE POJAZDÓW
 Znakowanie AutoDot
 AKCESORIA OCHRONA
 Akcesoria instalacyjne
 Czujniki alarmowe
 Syreny
 Piloty / Obudowy pilotów
 KOMFORTOWY SAMOCHÓD
 Czujniki parkowania
 Sygnalizatory cofania
 Przetwornice DC/AC
 Automaty świateł
 Przetwornice DC/DC
 CENTRALNE ZAMKI
 Specjalizowane 12V
 AUTO-ELEKTRONIKA
 Układy scalone OBD2
 Usługi




   Systemy GPS:
 Nawigacja samochodowa
 

Nawigacje samochodowe można podzielic na nawigacje fabryczne oraz nawigacje dokładane ( systemy uniwersalne do montażu poza fabryką)

Nawigacje fabryczne to systemy oferowane przez producentów pojazdów oraz ich dostawców. Rozwiązania te są dopasowane do pojazdu, a przyciski do ich obsługi zintegrowano w desce rozdzielczej i nie zajmują dodatkowego miejsca. Dzięki sprzężeniu z prędkościomierzem systemy te oferują najwyższą precyzję ? rzeczywistą dokładność nawet do 5 m. Co więcej, w przypadku ewentualnej awarii nadajników GPS lub jazdy w tunelach będą w stanie wskazywać właściwą trasę jeszcze przez nawet kilkaset kilometrów, jeśli będziemy poruszać się opisanymi na mapie drogami. System nawigacyjny bazujący na danych pochodzących z satelitów oraz informacjach dostarczanych przez radio, żyroskop i inne czujniki  pewnie doprowadza do celu, co oszczędza kierowcy wiele cennego czasu.

Nawigacje uniwersalne można podzielic na nawigacje zintegrowane z radioodtwarzaczem, nawigacje w oparciu o systemy multimedialne oraz systemy nawigacji w pełni przenośne w oparciu o urządzenia PDA ( palmtopy).

Niestety nie ma jeszcze opracowanego standardu dla nawigacji samochodowych. Producentów dzieli przede wszystkim rodzaj płyty, na której zapisywane są mapy. Marki japońskie upodobały sobie dyski DVD o pojemności znacznie większej od tradycyjnych płyt CD ROM. Europejczycy (Becker, Blaupunkt, VDO Dayton) preferują płyty CD ROM.  Japończycy przekonują, że wystarczy tylko jeden dysk, na którym zapisano mapę całej Europy Zachodniej. Mamy wówczas z głowy zakupy dodatkowych płyt. Europejczycy twierdzą, że wystarczy zapłacić tylko za mapy obszarów, które nas interesują a więc po co płacić za coś, z czego nie będziemy korzystać. Firmy zazdrośnie strzegą swych rozwiązań, co doprowadziło do tego, że mapa do nawigacji jednej firmy nie pasuje do zestawu innej marki. Producenci nie dbają o kompatybilność, co oznacza, że gdy już kupimy jakiś zestaw, niejako na siłę jesteśmy zmuszani do korzystania z oferty tylko jednego producenta.

Nawigacje wbudowane w radioodtwarzacze.

Od kilku lat lansowane są  radioodtwarzacze nawigacyjne, które wyglądają jak zwykłe radia samochodowe. Ich zaletą jest bardzo łatwy montaż, gdyż nie musimy szukać miejsca na monitor i oddzielny komputer z odtwarzaczem płyt. Mają jednak dość istotną wadę. Wskazania kierunku jazdy na niewielkim wyświetlaczu są znacznie trudniejsze do odczytania niż na dużym monitorze.

Nawigacje multimedialne są to zestawy z oddzielnym monitorem i komputerem, w którym ukryto komputer nawigacyjny a często tuner telewizyjny i radiowy, PC-et oraz odtwarzacz DVD, który jest zarazem odwarzaczem map cyfrowych nawigacyjnych.

 Nawigacje przenośne to nawigacje współpracujące z palmtopami. Palmtop ma zainstalowane oprogramowanie nawigacyjne oraz w swojej pamięci i pamięci zewnętrznej (karty pamięci 256MB, 512MB, 1GB, 2GB) ma załadowane interesujace nas mapy.
Połączony jest z modułem GPS który ustala pozycję samochodu na mapie.  Aktualnie są palmtopy z wbudowanymi modułami i antenami GPS oraz nawet telefonami GSM.

Nawigacje te nie mają funkcji nawigacji dynamicznej i to jest aktualnie ich jedyna  wada w porównaniu z nawigacjami fabrycznymi i nawigacjami  na bazie radioodtwarzaczy. Nawigacje fabryczne i zintegrowane z radioodtwarzaczami mogą bowiem współpracować z modułem TMC, który zapewnia tzw. dynamiczną nawigację. Dla użytkownika oznacza to przede wszystkim łatwiejsze ominięcie korków. Dzięki specjalnemu systemowi, który funkcjonuje na podobnych zasadach, co dobrze znany RDS, komputer nawigacyjny uzyskuje dane o utrudnieniach w ruchu i natychmiast nas o tym powiadamia. Zazwyczaj możemy się o tym przekonać, obserwując monitor, na którym wyświetlana jest mapa z zaznaczonymi korkami lub innymi przeszkodami na drodze. Wówczas w zależności od modelu sprawny komputer automatycznie wytyczy nową drogę lub poprosi nas o podjęcie decyzji. Z podjęciem jej lepiej nie zwlekać.

Aby jednak korzystać z TMC, trzeba podróżować autem poza granicami Polski i zainwestować w odpowiedni dekoder. W przypadku Alpine'a, i niektórych modeli VDO (oprócz MS 4200 i MS 4100) odpowiednie urządzenie wymaga dopłaty (Alpine jest na etapie przygotowań). Wśród dostępnych w Polsce produktów jedynie Pioneer i VDO seryjnie wyposażyły, swoje konstrukcje we właściwy układ TMC.
 W Polsce, samochody ze zintegrowanymi systemami nawigacyjnymi oferowane są przede wszystkim przez Volvo, BMW, Rovera, Mercedesa, Nissana, Audi, VW, Porsche i Toyotę (także Lexus). Taką wersje auta trzeba jednak specjalnie zamawiać, koszty instalacji pełnego systemu nie są niskie: od 5000 do 22000 PLN (w zależności od marki samochodu, marki sprzętu i mo-żliwości systemu). Cena wzrasta w przypadku dodatkowych funkcji urządzenia
i wykorzystywania informacji z innych (niż satelitarne) źródeł: zewnętrznych sond, żyroskopów, systemów telemetrycznych czy informacji nadawanych w kanale radiowym (RDS TMC). Systemy montowane niezależnie oraz te zintegrowane
z konkretnymi modelami samochodów dostarczane są przez wielu producentów. Najbardziej popularne to Alpine, Becker, Blaupunkt, Kenwood, Magneti Marelli, Clarion, Pioneer oraz VDO Dayton (Philips) - każdy z nich oferuje inne możliwości i cenę montażu oraz użytkowania.

 Ile trzeba wydać na nowe mapy?
Niestety wciąż niemało. Jedynie w przypadku autonawigacji satelitarnej DVD dysk mamy wliczony w cenę kompletu. Gorzej jest natomiast z systemami opartymi na płytach CD ROM. Tylko Blaupunkt nie żąda dopłaty. W zestawie z modelem Travel Pilot RNS 149 jedna mapa jest wliczona w koszt urządzenia. Za dodatkowe trzeba natomiast zapłacić oddzielnie. Kupując natomiast Clariona i VDO Dayton, mapy trzeba jeszcze dokupić, gdyż obie marki sprzedają je oddzielnie. Szczególnie kosztowny jest japoński Clarion, gdyż za jeden dysk CD ROM firma żąda aż 1399 zł. Znacznie bardziej przystępne cenowo jest niemieckie VDO Dayton. Płyty z danymi o poszczególnych obszarach Europy kosztują od 499 do 699 zł. Godny zainteresowania jest specjalny komplet 8 płyt CD ROM, który wyceniono na 1500 zł.

Coraz częściej cyfrowe atlasy samochodowe oferowane są przez producentów na dyskach DVD. Pozwala to zmieścić na jednym krążku znacznie więcej informacji (CDx7), wymaga jednak zainstalowania odpowiedniego (nowoczesnego) urządzenia odczytującego.






Copyright © 2003 by Certus, e-mail: biuro@certus.pl, Design by Advert